EQAVET 2021-23 munkaprogram

Az új projektidőszakban a hazai EQAVET nemzeti referenciapont, amely 2016 óta a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalban működik, továbbra is hozzájárul az EQAVET keretrendszer nemzeti szintű megvalósításához és továbbfejlesztéséhez, valamint az Európai Bizottság által elvárt konkrét intézkedések megvalósításához.

A projekt elsődleges célcsoportja politikai döntéshozók, szakértők, tanárok, oktatási és képzési szolgáltatók, kutatók és más érdekelt felek, akik hozzájárulnak az EQAVET keretrendszer megvalósításához.

Továbbra is működtetjük a nemzeti szakértői hálózatot. A Hivatal társszervezeti egységein keresztül törekszünk közvetlenül elérni azokat a szakképző iskolákat, amelyek részt vesznek a Szakmai Kiválósági Központok programjában, illetve részt vesznek munkahelyi tanulásban.

A jelenlegi magyar jogszabályok előírják, hogy az önértékelés az iskolarendszerű szakképző intézményekben, az oktatók értékelése a szakképzésben és a külső értékelések a felnőttképzők számára EQAVET alapúak legyenek, az összes érintett felet bevonjuk a projektfejlesztési folyamatokba.

A projekt keretein belül tovább képezzük a szakképző iskolák minőségbiztosítással foglalkozó képviselőit, hogy támogassák az önértékelési modell megfelelő felhasználását, mint a minőségirányítás folyamat kiegészítő és hatékony eszközét. Jelentős mérföldkő lesz az országosan adaptált EQAVET keretrendszer, amely szolgáltatói- és rendszerszinten egyaránt alkalmas használatra mind az iskolarendszerű oktatás, mind a felnőttképzés számára, és amelynek kidolgozása a jelenlegi jogszabályi és működési rendszerek, valamint az EQAVET NRP projekt korábbi eredményei alapján fog elkészülni.

A projekt keretében információt osztunk meg a magyar fejleményekről, és szakértői tanácsot adunk a nemzetközi EQAVET hálózat többi tagjának, illetve aktívan részt veszünk a szakértői értékelési tevékenységekben a minőségbiztosítási megállapodások átláthatóságának és következetességének fokozása, valamint a tagállamok közötti bizalom megerősítése érdekében. A kommunikációt, a terjesztést a projekt időszaka alatt több csatornán keresztül végezzük.

A Bizottság által kidolgozott EQAVET Hálózat munkaterve már elérhető. Az angol nyelvű dokumentum alapján a következő tematikus prioritásokat javasolják a 2021-2023-ra a tagállamok részére:

■ Az EQAVET teljes alkalmazási körének lefedése: A szakképzési ágazatok szélesebb körű lefedettségének biztosítása, beleértve a felnőttképzést, az önképzést, a továbbképzést, a felsőfokú szakképzést, a nem formális és informális tanulást, és a tanulószerződéses gyakorlati képzéseket;

■ A minőségbiztosítás megerősítése a szakoktatás és -képzés különböző formái esetében, beleértve a munkaalapú tanulást, az egyénre szabott és a digitális tanulást (e-alapú/kevert tanulás), valamint annak értékelését/elismerését/tanúsítását.

■ A nem szabványos (a formális oktatási rendszeren kívüli) tanulási formák, például a nem formális informális tanulás validálása és a mikrotanúsítványok minőségbiztosításának megerősítése, valamint ezek értékelése/elismerése/tanúsítása.

■ Az EQAVET-hálózat aktív támogatása a szakképzési páyakövetésre vonatkozó nemzeti és uniós szintű szabványokkal kapcsolatos kapacitás és tudás kiépítése érdekében, beleértve a fogalommeghatározások, a statisztikai források, a jelentéstétel és az adminisztráció feltárását;

■ Az EQAVET-hálózat és a felsőoktatási intézmények közötti szoros együttműködés támogatása a diplomások nyomon követését célzó intézkedésekben; és

■ Az EQAVET-hálózat tudásbázisának más érdekeltek, köztük a szakképzési/felnőttképzési szolgáltatók, a nemzeti ügynökségek és a szociális partnerek számára történő terjesztésének aktív feltárása. A munkaterv letölthető itt.

További bejegyzéseink